Kesä on tulossa, mutta COVID-19 jarruttaa koko yhteiskuntaa. Siksi on helppo tuntea itsensä hieman väsyneeksi ja ehkä viitata kintaalla kaikelle. Jos sinulla on myös eteisvärinää, sekin saattaa vaikuttaa energiatasoosi. Opi joitakin tekniikoita, joilla voit pitää energiatasosi ylhäällä koko päivän ja hallita samalla sydäntäsi ja eteisvärinääsi KardiaMobilella.

Eteisvärinä vaikuttaa eri ihmisiin ja varsinkin energiatasoihin eri tavoin. Kun tunnet eteisvärinän vaikutuksen arkeesi ja päivittäisiin rutiineihin paremmin, voit laatia tekniikoita energian lisäämiseksi ja hallinnan takaisin saamiseksi.

Väsymys, uneliaisuus, alhainen energiataso ja yleinen epämukavuus ovat usein päivittäisiä eteisvärinän oireita. Kohtausten tiheys ja vakavuus sekä päivittäinen liikunta ja hoito-ohjelma vaikuttavat siihen, kuinka väsyneeltä olosi tuntuu. Eteisvärinän ja väsymyksen aiheuttaja täytyy saada selville, jotta saat lisää energiaa.

Mistä väsymyksesi aiheutuu?

Lyhyt vastaus on, että kun sydän sykkii pitkään normaalia nopeammin, lihas väsyy. Terveet sydämen eteiset supistuvat yleensä 60–80 kertaa minuutissa. Jos eteiset värähtelevät, supistukset ovat epätäydellisiä. Tällöin ylemmät kammiot värähtelevät jopa 400 kertaa minuutissa.

Nämä epäsäännölliset sähköiset signaalit saavat sydämesi lyömään paljon normaalia nopeammin, ja se voi tuntua samalta kuin uuvuttava treenaaminen kuntosalilla.

Eteisvärinä heikentää verenkierron tehoa. Tällöin runsaasti happea sisältävä veri ei pääse paikkoihin, joissa sitä tarvitaan. Tästä alkaa noidankehä. Kehostasi loppuu sen polttoaineeksi tarvitsema happi, joten tunnet olosi väsyneeksi ja uupuneeksi.

Voiko väsymykseen olla useita syitä?

Ei ole harvinaista, että muut krooniset sairaudet aiheuttavat eteisvärinää. Sydän- ja verisuonitaudit ovat merkittävä eteisvärinän riskitekijä. Ne voivat aiheuttaa haittavaikutuksia ja vähentää energiaa.

Vaikka ikä, korkea verenpaine ja sydämen vajaatoiminta ovat merkittävimmät väsymyksen riskitekijät, myös muut terveysongelmat voivat kuluttaa energiaasi ja aiheuttaa eteisvärinää. Uniapnea, astma ja esimerkiksi keuhkoahtauma voivat vaikuttaa hapen siirtymiseen elimistöön. Ne voivat aiheuttaa vieläkin enemmän väsymystä kuin pelkkä eteisvärinä.

Muuta elämäntapojasi

Oireiden hallinta on erittäin tärkeää kehon energiatason kasvattamisen kannalta. Voit muuttaa joitakin päivittäisiä rutiinejasi. Lisäksi omat rajoitukset täytyy tuntea. Jaksota siksi energiasi käytettäväksi koko päivän aikana. Jos onnistut pitämään oireet mahdollisimman lievinä, voit välttää pitkittyneen eteisvärinän seuraukset.

Hoida eteisvärinää lähtemällä kävelylle luontoon

Jaksot

Jos lyhennät aktiviteetteja, käytettävissäsi oleva kokonaisenergiasi riittää pidempään. Yritä siksi jakaa kaikki askareesi tasaisesti koko päivän ajalle. Kuntoilun aikana on tärkeää pitää taukoja ja levätä muutama minuutti harjoitteiden välillä. Olet varmasti huomannut, että energiatasosi ovat korkeampi tiettyyn aikaan päivästä. Merkitse nämä ajat muistiin ja käytä ne oikein. Ota lisääntynyt energiataso huomioon, kun suunnittelet päiväohjelmasi.

Miten nukut?

Lepo ja uni ovat tärkeitä, jotta kehosi toipuu pitkän päivän jälkeen. Unen tarpeesi voi muuttua iän myötä, mutta varmista, että nukut riittävästi joka yö. Jos kuorsaat tai sinulla esiintyy uniapneaa (hengityskatkoksia), tämä laukaisee eteisvärinää. Vaikea uniapnea edellyttää lääkärin hoitoa. Voit testata nukkumisesi helposti kysymällä kumppaniltasi, miten nukut. Valmistaudu kuulemaan vastaus, jota et haluaisi kuulla. Muista, että suurta määrää alkoholia illalla tai runsasta määrää kahvia aamulla ei suositella.

Lääkitys ja ruokavalio

Lääkkeet voivat auttaa saamaan eteisvärinän hallintaan, mutta ehkä on muitakin menetelmiä hoitaa eteisvärinää. Beetasalpaajien kaltaiset lääkkeet voivat aiheuttaa voimakasta väsymystä, joten muista, että eteisvärinää voidaan hoitaa erilaisilla lääkkeillä ja hyvillä invasiivisilla menetelmillä, joita on harkittava yhdessä lääkärisi kanssa. Katetriablaatiota käytetään yhä enemmän. Se voi olla seuraava askel eteisvärinän saamiseksi hallintaan pitkällä aikavälillä. Se saattaa vähentää oireitasi tai jopa poistaa ne kokonaan.

Mieti myös, mitä syöt päivittäin. Saatko tarpeeksesi välttämättömiä vitamiineja ja kivennäisaineita? Monesti eteisvärinä liittyy esimerkiksi magnesiumin puutteeseen. Magnesiumin puute voi aiheuttaa lihasten supistelua, kouristuksia, unettomuutta, yleistä ärtyneisyyttä ja uupumusta. Magnesium on erittäin tärkeää kehollesi. Siksi on varmistettava, että magnesiumtasosi on oikea. Markkinoilla on monia hyviä lisäravinteita. Puhu tästä aiheesta lääkärisi kanssa.

Lisäravinteita löytyy helposti täältä:  Arnika.no

Seuraa eteisvärinääsi

Mittaa päivittäin tilannekohtainen EKG KardiaMobilen avulla. Voit lähettää analyysin lääkärillesi poistumatta kotoa. Sosiaalisen etäisyyden pitämisen ei tarvitse estää sinua huolehtimasta turvallisuudesta. Havaitsee eteisvärinän, bradykardian, takykardian tai normaalin sydämensykkeen 30 sekunnissa. KardiaMobile on FDA:n hyväksymän ratkaisu EKG-mittauksiin mobiililaitteen avulla. Johtoja, elektrodeja tai geeliä ei tarvita. Jokainen osaa käyttää sitä. Lataa ilmainen KARDIA-sovelluksemme. Sen avulla voit lähettää EKG:si mobiililaitteestasi milloin tahansa.

Lue lisää KardiaMobilesta

Tämä viesti on saatavana myös: Kirjanorja